OLIVIA HERNAÏZ




     Olivia Hernaïz, 1985, vit et travaille à Bruxelles.

     Olivia Hernaïz, 1985, woont en werkt in Brussel.


      olivia.hernaiz@gmail.com


Expositions, Prix et Publications/ Tentoonstellingen en Publicaties



2013 : Exposition individuelle, Dongo, Congo

2012:  Studio Opening, Avenue van Volxem, Bruxelles

2011 : Exposition avec Eva Kornblum, Travers, Projection Room, Bruxelles

          Exposition collective, Fermentation Primale, Espace OP, Bruxelles

          Exposition collective, Truc-Troc, BOZAR, Bruxelles

          Exposition collective, Ongekend, Rotterdam, Pays-Bas


Diplômes / Diploma's


2009-2012  BA, peinture/schilderij, E.N.S.A.V, La Cambre, Bruxelles

2003-2008  Master, UCL, Bruxelles et UBA, Buenos Aires, Argentine

------------------------------




             Les escapologistes forment une bien curieuse famille au sein de l’art contemporain. 

            L’escapologie - expression hâtivement empruntée au critique Stephen Wright - désigne un ensemble de pratiques dont la spécificité serait une volonté aussi farouche que paradoxale de s’échapper du monde de l’art. Une œuvre escapologiste, c’est en quelque sorte une œuvre d’art qui ne veut plus tout à fait en être une, une œuvre qui orchestre sa propre disparition, à la Houdini, délaissant dès lors cette position un peu trop éclatante, un peu trop autoritaire qui lui revient pourtant de droit : celle d’objet exposé, solitaire, autour duquel les attentions des spectateurs se polarisent.

            On le sait : l’histoire de l’art de ces soixante dernières années fourmille de tentatives plus ou moins efficaces de désertions artistiques ; certains diront même qu’il s’agit-là d’un trope du postmodernisme ; l’escapologie concernerait finalement autant les interventions de Robert Smithson (ou de tout autre tenant du land art) en territoires sauvages, que les installations de Ceal Floyer, dissimulées quant à elles au sein même de l’espace d’exposition.

            De prime abord, il semblerait que Brussels anti-demolition campaign rejoigne cette longue lignée d’œuvres en fuite : l’artiste Olivia Hernaïz s’est attelée, pendant quelques dix mois, à réaliser une série de petites peintures à l’huile de forme ovale sur les murs, les portes, les boites aux lettres, de maisons bruxelloises vouées à la destruction. En guise de sujets de prédilection pour ces étranges huiles ex situ, arrachées de leur environnement naturel (la galerie, le musée, le salon du collectionneur) : ce qui se passe juste en face, de l’autre côté de la rue. Le point de vue, donc, d’une construction qui n’existera bientôt plus.

            Si escapologie il y a bel et bien, celle-ci se révèle plus rusée que prévu. Brussels anti-demolition campaign rappelle puis s’approprie l’un des statements-phares de Stephen Wright en matière d’échappée : à chaque fugitif, il faut un poursuiveur. On ne fuit jamais sans chasseur à ses trousses, le prédateur étant, en l’occurrence (le monde de) l’art.

«Brussels anti-demolition campaign is a project I started imagining when walking on a street near Brussels South train station, where most houses were abandoned and doomed to an imminent demolition. In fact, their demolition and their replacement by new buildings had already begun.
I asked myself how painting could prevent the demolition of the remaining houses in the street. I started thinking that if I painted something on these houses and became a famous painter before their destruction, maybe they would not be destroyed in order to keep the paintings intact.»

            Derrière les quelques lignes d’Hernaïz, se cache une prise de conscience essentielle, déjà formulée chez les premiers postmodernes, mais souvent négligée : peu importe, au demeurant, l’espace physique qu’occupe l’œuvre d’art, peu importe également son état kamikaze ; il y aura toujours, à l’arrivée, un certain nombre de petits filets, de petits grappins testimoniaux, prêts à rapatrier au milieu de l’art, les restes de notre escapologiste. L’espace d’exposition - le très emblématique white cube - est souvent présenté comme l’instrument le plus évident en matière de capture ou de claustration d’œuvres d’art. Il n’en est pourtant pas le plus efficace. Reproductions photographiques ou vidéo, presses, catalogues, certificats, archives diverses et variées : ces produits dérivés, que Wright tente de réunir sous le nom de «documentation performative» s’affirment comme les véritables et surtout plus virulents divulgateurs d’œuvres d’art. 

            La «documentation performative», voici précisément tout ce qui sera donné à voir du travail d’Hernaïz durant l’exposition : une suite de photographies encadrées, soigneusement alignées ; un livre du projet patientant sur son socle, autour duquel graviter ; quelques plans à emporter, localisant l’ensemble des peintures - et par extension l’ensemble des bâtisses inhabitées - dans la ville ; le présent texte, enfin, prêt à témoigner de l’action artistique.
            Car le traqueur n’est pas toujours celui qu’on croit. Considérez les peintures d’Hernaïz comme des appâts à spectateurs, des rabatteurs prêts à guider les habitants du champ de l’art vers ces constructions délabrées, oubliées. Une façon, en somme, de faire remarquer une escapologie, pour le coup, un peu trop bien réussie : celle d’un patrimoine bruxellois que guette une disparition anonyme et sans recours.

Iris Lafon

------------------------------


I think that the time has come for you to hide yourself and keep a low profile for a while, just tell me where, so that people will no longer be able to find you so easily. This is a difficult operation, and a very risky one, but it might be worthwhile to try.
Mladen Stilinovic, «Dear Art», 1999.    
     

                   
                     The escapologists form a curious family in contemporary art.        
       
                The escapology - a term hastily borrowed from the critical Stephen Wright - is a set of practices whose specificity would be a will as fierce as paradoxical to escape from the world of art. An escapologist work is somehow a work of art that does not quite want to be one anymore, a work that orchestrates its own disappearance, like Houdini, abandoning thus this position a little too bright, a little overbearing that tough belongs rightfully to it: that of the exhibited object, lonely, around which the attention of the spectators are polarized.


                 We know it: the history of the art of the past sixty years is full of more or less successful attempts of artistic desertions, some might say that this is a trope of postmodernism. The escapology would finally concern interventions of Robert Smithson (or any other holder of land art) in wilderness areas, the installations of Ceal Floyer or Louise Lawler, hidden within the exhibition space itself.


                At first glance, it seems that Brussels Anti-demolition Campaign joins this long line of works on the run: the artist Olivia
Hernaïz has worked, during some ten months, to make a series of small oil paintings of oval form on the walls, doors and mailboxes of Brussels houses doomed to destruction. As subjects of predilection for these strange ex situ oils, torn from their natural environment (the gallery, the museum, the collector lounge): what happens just in front, on the other side of the street. The view, therefore, of a construction that will soon cease to exist.



                 If escapology there is, it is more tricky than expected. Brussels Anti-Demolition Campaign reminds then appropriates the key-statements of Stephen Wright regarding breakaway: for each fugitive, you need a chaser. You never flee without a hunter on your trails, the predator being, in this case (the world of) art.



«Brussels anti-demolition campaign is a project I started imagining when walking on a street near Brussels South train station, where most houses were abandoned and doomed to an imminent demolition. In fact, their demolition and their replacement by new buildings had already begun.



I asked myself how painting could prevent the demolition of the remaining houses in the street. I started thinking that if I painted something on these houses and became a famous painter before their destruction, maybe they would not be destroyed in order to keep the paintings intact.»



                Behind the few lines of Hernaïz, lies a critical awareness, already formulated by the first postmodernists, but often neglected : no matter the physical space occupied by the work of art, no matter also its kamikaze state; there will always be at the finish, a number of small nets, small testimonial grabs, ready to repatriate in the middle of the art, the remains of our escapologist. The exhibition space - the very iconic white cube - is often presented as the most obvious instrument to capture or confine art works. However, it is not the most effective one. Photographic reproductions or video, press, catalogs, certificates, archives diverse and varied: these spin-offs that Wright tries to unite under the name of "performative documentation" are emerging as the real and especially virulent disclosures of art works.



                The "performative documentation" here is precisely everything that is given to see of the work of Hernaïz during the exhibition: a series of framed photographs, neatly lined up; a book project patiently waiting on its base, around which one can gravitate; a few maps to take away, locating all paintings - and by extension all uninhabited buildings - in the city and finally, this text, ready to testify the artistic action.

                Because the tracker is not always who you think. Consider the paintings of Hernaïz as baits of spectators, beaters ready to guide inhabitants of the art world to these dilapidated and forgotten buildings. One way, in short, to point out an escapology, for once, a little too well done: that of a Brussels heritage watched by a disappearance anonym and without recourse.

Iris Lafon 
------------------------------